Opening Informatiepunt Digitale Overheid

22 september 2020 | Bibliotheek Scherpenzeel

Op dinsdag 22 september om 19.30 uur wordt het Informatiepunt digitale overheid feestelijk geopend door wethouder G. van Deelen.

Het is de bedoeling dat alle Bibliotheken in Nederland een Informatiepunt Digitale Overheid krijgen om zo een landelijk dekkend netwerk te maken voor deze ondersteuning.

Bij het informatiepunt digitale overheid kan iedereen terecht met vragen over de overheid. Steeds vaker worden zaken bij de overheid digitaal geregeld, maar niet iedereen kan even goed overweg met de computer en het internet. Denk bijvoorbeeld aan vragen over: DigiD, belastingen & toeslagen (zorg- huur- of kinderopvangtoeslag), de AOW, werk of uitkering, inburgering, rijbewijs, zorg, studiefinanciering of verkeersboetes.

Bij het informatiepunt luisteren de daarvoor opgeleide medewerkers van de Bibliotheek naar vragen en denken mee. Zij geven direct informatie of verwijzen door naar de juiste organisatie. Het informatiepunt digitale overheid is geopend tijdens openingstijden van de Bibliotheek. Een afspraak maken en lid zijn van de Bibliotheek is niet nodig. De hulp is gratis.

Het Informatiepunt digitale overheid is ontstaan uit een manifestgroep van Bibliotheken en acht publieke dienstverleners (Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV) samen slaan we de handen in een om burgers dicht bij huis te ondersteunen bij het omgaan met de digitale overheid.

Hiertoe dienden deze partijen en de Koninklijke Bibliotheek het plan 'Digitale Inclusie, ondersteuning voor kwetsbare burgers' in bij het ministerie van BZK, met de bedoeling persoonlijke hulp en ondersteuning te bieden aan de circa 4 miljoen mensen die het lastig vinden om zaken te doen met de digitale overheid.