Digitale Werkplaats voor Specials

19 april 2018, van 16:00 tot 17:30 | Grand Café van Kulturhus de Breehoek

Kosten: Gratis

De Bibliotheek Scherpenzeel organiseert tijdens de landelijke Autismeweek een Digitale Werkplaats voor Specials. Deze Werkplaats is bedoeld voor kinderen van 7 – 17 jaar met autisme. Tijdens de werkplaats kunnen ouders elkaar ontmoeten in het Grand Café van Kulturhus de Breehoek.

In de Digitale Werkplaats kunnen de kinderen leren programmeren en digitaal experimenteren. Zo kunnen kinderen de 21e eeuwse vaardigheden opdoen. Dat zijn vaardigheden op het gebied van programmeren, mediawijsheid, creativiteit, verbeeldingskracht, probleemoplossend vermogen, verbanden leggen, samenwerken en kennisdelen.

De kinderen kunnen kiezen uit de volgende projecten:

• Scratch Jr. (programmeren op eenvoudige manier)
  • Lego WeDo (Legomodellen bouwen en deze programmmeren met de computer)
  • Arduino (zelf met elektronische componenten knutselen en programmeren)
  • Micro-bit (een mini-computer die je zelf kunt programmeren)
  • Ozobot (een robotje dat je kunt programmeren door kleuren, lijnen en programmeertaal)
  • Co Spaces (een programma om je eigen virtuele wereld te maken)

De Bibliotheek adviseert de ouders om samen met hun kind te kijken wat de verschillende projecten inhouden. Er staan allerlei filmpjes van deze projecten op youtube. Vervolgens kunnen ouders en kinderen een keuze maken die het beste past bij het kind qua interesse, leeftijd en niveau. Voor advies of informatie kan contact worden opgenomen met de Bibliotheek Scherpenzeel, tel. 033-2773107.

Kinderen die mee willen doen, kunnen zich tot 12 april aanmelden bij de Bibliotheek via onderstaand formulier. Zij mogen bij hun aanmelding een eerste en tweede keuze voor een project doorgeven. De Bibliotheek maakt op basis van de aanmeldingen en beschikbaarheid van projecten een indeling. De kinderen krijgen na 12 april bericht voor welk project ze zijn ingedeeld.

De Digitale Werkplaats voor Specials is op donderdag 19 april van 16.00 – 17.30 uur in Kulturhus de Breehoek, Marktstraat 59 in Scherpenzeel. De toegang is gratis. Voor ouders staat er in het Grand Café koffie en thee klaar.