DigiCafé XL: Zo werkt fraude

21 februari 2023 | Bibliotheek Scherpenzeel

Kosten: Gratis

DigiCafé XL staat in het teken van fraude. Aan de hand van een aantal lessen van de website zowerktfraude.nl (een site van de Nederlandse Vereniging van Banken) leer je frauderen. Dat klinkt in eerste instantie misschien raar, maar het is een opvallende en leerzame manier om fraude te leren herkennen en te voorkomen.

De laatste tijd horen we steeds meer berichten over online fraude. We doen steeds vaker zaken online, zoals boodschappen, belastingaangifte, verkopen van tweedehands spullen enz.. Het heeft ons leven een stuk makkelijker gemaakt maar het betekent ook dat we niet vreemd opkijken als we een bericht ontvangen van een instantie zoals een bank of de Belastingdienst via e-mail, sms of andere sociale media.

Criminelen spelen op deze ontwikkeling in en maken zelf berichten zogenaamd van de bank of een bekende. Dit zijn vaak goed geschreven en overtuigende berichten. Tijdens de avond leer je hoe je kunt omgaan met deze berichten en andere vormen van fraude.

DigiCafé XL, georganiseerd door SeniorWeb Scherpenzeel, is op dinsdag 21 februari om 19.30 uur in de Bibliotheek in Kulturhus de Breehoek. De toegang is gratis. Vooraf aanmelden is niet nodig.